Det ottende
Du må ikke aflægge falsk vidnesbyrd mod din næste
Hvad betyder det? Svar: Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke i falskhed lyver om ham, forråder eller bagtaler ham eller spreder onde rygter, men undskylder ham, taler godt om ham og fortolker alt til hans bedste.
Hvor vi i de foregående bud har hørt om beskyttelsen af vores næstes liv og legeme, ægteskab og ejendom, hører vi nu om beskyttelsen af vores næstes navn og rygte. Det er synder i ord, der her er tale om.
I første omgang forbydes vi at lyve om vores næste. Du må ikke sige ting om din næste, der er forkerte. Ja, du må faktisk slet ikke lyve overfor Gud eller andre. Skriften fordømmer løgnere mange steder. Og løgn er da også en synd mange af os begår.
For har du ikke grebet dig selv i at lyve, når du følte dig presset eller for at opnå noget.
Og har du ikke løjet for at dække over dine synder. Sådan tager den ene synd den anden, så man først begår en synd, derefter dækker over den for så at lyve andre noget på for at retfærdiggøre sig selv.
Men så skal jeg vel altid sige sandheden – og hele sandheden? Nej, det er også at synde mod din næste, hvis du forråder vedkommende.
Har du et andet menneskes tillid og får betroet noget, som du efter aftale eller efter sagens omstændigheder burde vide, at du ikke skal dele med andre, så er det en synd at gøre det.
At misbruge din viden om et andet menneskes hemmelige synder eller andre ting, som vedkommende måske skammer sig over eller ikke vil have ud, er en alvorlig synd og misbrug af et andet menneskes tillid. Det er et brud på det ottende bud.
Det er også en synd at bagtale andre mennesker. Du må enten sige tingene til personen selv eller lade være med at nævne dem. Hvis du har noget mod nogen, så er det din pligt at forlige dig med dem i stedet for at bære nag i dit hjerte og bagtale dem i det skjulte. Det er ikke undskyldeligt.
Det er derfor også en synd at tage del i bagtalelse, når andre sætter det i gang. Dét, du ikke vil bringe til den, det drejer sig om, må du lægge væk og hverken tænke på eller bringe videre.
Du må derfor heller ikke viderebringe onde rygter om din næste eller lytte til dem. Hører du negative rygter om din næstes handlemåde må du enten lade være med at lytte til dem eller få dem bekræftet hos vedkommende. Du må ikke bringe dem videre uden at have sikret dig deres rigtighed.
På den anden side skal du undskylde din næste. Du skal ikke pege hver eneste fejl ud, men i stedet dække over din næstes småfejl og svaghedssynder.
Undskyld din næste og tænk på, at du selv er en synder, som alene frelses ved Jesu lidelse og død for dig. Du har ingen ret til selvretfærdigt at dømme din næste, men skal i stedet undskylde vedkommende.
Du skal derfor også i det hele taget tale godt om din næste. I stedet for onde ord, bagtalelse og rygter, skal du tale godt om din næste. Du skal møde bagtalelse og inde rygter med gode ord om din næste, så du dermed beskytte din næstes gode navn og rygte.
Du skal også fortolke alt til din næstes bedste. Forsøg at forstå din næste så godt som muligt. Skyd ikke i første omgang skylden på din næste for dårlig kommunikation. Du har pligt til at optage alt i bedste mening og ikke med vilje at misforstå din næste, så du kan blive vred på vedkommende.
Også det ottende bud har du syndet mod. Din tunge er et forfærdeligt instrument, som kan bruges til at skade andre mennesker med, når det styres af dit syndige kød.
Jesus derimod syndede aldrig mod dette bud. Han brugte sin mund til at velsigne med og ikke til at forbande med. Alligevel blev han en forbandelse for vores skyld, da han blev hængt på et kors og slået ihjel under Guds dom og vrede. Og derfor tilgiver Gud dig alle dine synder – også dem, du har begået med din tunge og dine ord.